onsdag 19 augusti 2015

Ulf Nilson drar sig tillbaka













Krönikören och "världsreportern" Ulf Nilson har skrivit sin sista krönika för Expressen. Detta efter 52 år på tidningen.

- Ulf Nilson, 82 år, har arbetat för Expressen i drygt fem decennier som bland annat utrikeskorrespondent och fast krönikör. Men nu har han skrivit sin sista veckokrönika i tidningen. I en lång intervju berättar han om sin karriär och beslutet att trappa ned.

– Jag har länge tänkt att jag inte vill sluta med min spalt, men nu tänker jag att jag ska fortsätta skriva fast på ett annat sätt. Kanske blir det en memoar. Ibland är jag sugen på att skriva om mitt långa yrkesliv och andra gånger tvekar jag på om det är just det jag ska göra. Skriva kommer jag dock alltid att göra i en eller annan form, säger han till tidningen.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson vill dock inte utesluta att Nilson återkommer i tidningens spalter, trots att han passerat pensionsstrecket för länge sedan.

"Det har varit en otrolig karriär, väl dokumenterad inte bara i Expressen utan också flera böcker, men i dag intervjuas Ulf av Karin Sörbring om att han nu skrivit sin sista veckokrönika i Expressen. Vår uppdrag är ju "roa, oroa och förarga" och det kan man ju onekligen konstatera att denne skribent har gjort" skriver han i ett blogginlägg.

På senare år har Ulf Nilson skapat ett antal kontroverser med sina krönikor. Bland annat en som handlade om militanta muslimer och "pursvenskar".

Källa: http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2015/08/18/lamnar-expressen--efter-52-ar/

------------------------------------

- Det avslutande stycket ovan, har sannolikt bidragit till UN:s exit. Han gick utanför åsiktskorridoren och som en bumerang kom kultmarxist-bumerangen från PK:isterna. Inte ens som erfaren 82-åring får man uttala nån som helst kritik mot "godhets"-nomenklaturan i Absurdistan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar