onsdag 19 augusti 2015

Lars Ohly - en åsiktspolis














- Som en svärm getingar till en saftflaska kom åsiktspoliserna fram efter min krönika i Expressen om att vi behöver samtala med varandra för att minska hatet och våldet. Så fort någon vågar dryfta oeningheten i invandrarpolitiken eller lyfta fram de människor som tystnat och valt att rösta på sd blir man brännmärkt. Budskapet är tydligt, ”den där jävla pöbeln” ska vi inte bry oss om skrev en av näthatarna till mig. Jag tror på yttrandefrihet och demokrati, jag tror att vi måste samtala om svåra frågor och jag vill veta hur människor tänker. Men detta passar inte alla, då stämplas jag som brun. Det värsta är att åsiktspoliser inte använder sakargument, utan de sprider misstro och ger sken av att man är en sämre människa. En av dem som stod för flummiga misstänkliggörande påhopp på mig efter artikeln är Lars Ohly. På twitter konstaterade han: ”Den sorgligaste utvecklingen av alla politiska kommentatorer jag följt står ‪@GroningLotta‬‬‬‬ för. expressen.se/kronikorer/lot…
Det otäcka med Lars Ohlys skriver är att han som fd partiledare för vänsterpartiet och numera riksdagsledamot jagar oliktänkande. Inte med argument, utan med personangrepp som syftar till misstänkliga mig och min syn på invandrare. Vad skiljer Lars Ohly från Björn Söder? Det är inte mycket, bara måltavlan. Båda angriper grupper i samhället som de ogillar, sprider fördomar och myter. Det är oroväckande eftersom personer som han får människor att tystna. Hans följare bygger vidare på samma osakliga resonemang. ”Har du läst kommentarerna hos Lotta Gröning? Gör inte det. Bäst för själslig frid!” twittrar Cecilia Fager och andra hänger på tex Miss Krakow som konstaterar, ”Hoppas hon trivs i sitt nya gäng. Gör du det? @GroningLotta‬‬”. På facebook skrev Ingegerd Bulow, Mer Lotta Göring!
Med den här sortens argument som Lars Ohly framför i sociala media börjar jag tvivla på att han vill ha en fungerande demokrati. Yttrandefrihet bör väl förmodligen gälla alla som tycker rätt, övriga ska hålla käften. Lars Ohly fortsätter sin kampanj för att svartlista mig. Någon dag senare gav han mig skulden för att knyta ett vansinnesbrott till invandrarpolitiken. Nu var det faktiskt så att alla nyhetsmedier rapporterade om hur morden hade gått till och vem som hade gjort det. Så det var knappast jag som lyfte den nyheten.
Jag undrar om Lars Ohly överhuvudtaget besökt ett asylboende. Jag tvivlar på det för i så fall skulle han få uppleva hur illa våra asylsökande behandlas. Hur de tvingas sitta sysslolösa i månader utan ens få en första träff med migrationsverket. Människor far illa Lars Ohly. Men det vill du heller inte prata om, du vill heller inte samtala med ”pöbeln” som kan ställa kritiska frågor. Vi ska hålla käft och sedan angripa alla som tycker fel.
Jag försvarade Lars Ohly en gång i tiden när han var som värst angripen av alliansen, de stämplade honom som kommunist och stalinist. Jag tyckte den debatten var onyanserad och spred fördomar och okunnighet. Jag hade kanske fel. Om Lars Ohly, som trots allt har representerat Sveriges riksdag och lever på att vara fd partiordförande, ägnar sig åt sådan här olustig propaganda passar han bättre i Ryssland än i Sverige. 
Jag har flera exempel på åsiktspoliser. Jag delade Sarah Muhammads artikel om skilda badtider på min facebook-sida och då steg denna man fram:
Peter Linton skriver: ”Tråden bjöd på fruktansvärt olustig läsning. Tyvärr stärker det uppfattningen jag redan har, nämligen att Lotta Gröning tappat det helt. Sorgligt”. Peter Linton fortsätter:
”Gissar att Lottas allt mer brunvänliga åsikter, så som att börja förhandla med SD (och inkompetensförklara politiker som inte vill göra det) bottnar i, som så ofta, ett bekräftelsebehov. Och får man ingen bekräftelse i sitt gamla läger, får man gå över till den andra sidan. Inget nytt, detta händer hela tiden, men det är lika sorgligt att se varje gång. Och nej, det är inte artikeln som skrämmer, utan de bruna åsikter som alltid följer på ”saklig islamkritik”. Så långt Peter Linton
För egen del klara jag sådana här personpåhopp. Men andra gör inte det. Jag har fått många brev från läsare och en skriver:

"Jag är en ”vanlig” svensk man på snart 50 bast, som likt många andra känner hur Sverige håller på att sekulariseras och känner att demokratin näst intill är hotad. Har själv en måg av utländskt ursprung som jag älskar och har kollegor i arbetslivet från hela världen som jag kommer mycket bra överens med. Problemet är att jag trots detta kallas rasist av media och av alla andra PK-människor. Så fort jag skriver om min oro i media så har jag så många hatiska inlägg från ”vänster gerillan” och ”liberaler” att man inte orkar läsa allt som skrivs. Åsiktskorridoren är så smal att man inte kan ifrågasätta någonting annat än fri invandring utan kontroll.”


Ja åsiktskorridoren är trång. Jag hävdar med bestämdhet att det är åsiktspoliser som med flummiga argument driver folk till tystnad och till SD. Det är också den formen av nätmobbing som drabbar invandrarna, när politiker som Lars Ohly vägrar svara på människors frågor och oro för han över skulden på invandrarna. Hur länge tänker ni föra den här strategin? SD är redan Sveriges andra största parti, tänker ni inte ge er förrän de är störst?

 
Ps: Lars Ohly säger att han är feminist, men när det passar använder han härskartekniken. 

Källa: http://bloggar.expressen.se/lottagroning/2015/08/lars-ohly-ar-som-bjorn-soder/

---------------------------------

 - Ohly, mannen som grät när Berlinmuren föll. En tvättäkta kommunist och icke-demokrat. Att han kallar sig 'feminist' visar att han också är en extrempopulist. Innan han klär sig offentligt i kjol, högklackade skor, och har illrött läppstift, så ger jag inte ett vitten för denna s k 'feminism'. Liksom alla andra pop-slickande kändisar, så bekänner han sig som 'feminister' av rent taktiska skäl. 'Feminist'-bekännare vill vara 'goda', och då ingår att vara 'feminist', men det är bara läpparnas bekännelse. Snart skall dom väl vara 'queer' eller 'HBTQ'-ister också, för att gå hem i kulturmarxism-kretsarna i det förfallna Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar