onsdag 24 september 2014

När ska den svenska asyldebatten nyktra till?




Den som säger som rubriken är Bengt Nilsson, svensk journalist, filmare och författare. Bengt har under mer än 30 år ägnat sig åt rapportering från Afrika och Mellanöstern, han har gjort filmer och tv-reportage,  han har skrivit ett tiotal böcker, bland annat ”Sveriges afrikanska krig” där han belyser hur svenskt bistånd i flera decennier bidrag till krig i Afrika. Kort sagt, Bengt Nilsson är en Afrika-kännare av rang och nu påstår han på sin blogg Ethno press att...

...Sverigedemokraternas förslag att hjälpa människor på plats och i närområdet välkomnas av alla utom svenska politiker.

”…I valrörelsens asyldebatt virvlade en mängd befängda påståenden omkring. Ta till exempel diskussionen kring SD-s förslag om att vi (svenska skattebetalare) ska hjälpa flyktingar i deras närområde, snarare än att bereda plats åt dem i Sverige.

Det sågades totalt av samtliga övriga riksdagspartier. Partiledarna försökte övertrumfa varandra i att slå fast hur galet, ogint och rasistiskt detta förslag var.

Låt mig då berätta att jag som journalist i drygt trettio år har ägnat mig åt rapportering från Mellanöstern och Afrika. Jag har besökt en mängd flyktingläger i mina dagar. Jag har haft timslånga samtal med flyktingar och flyktingsamordnare. Folk som jobbat inom FN eller frivilligorganisationer. Jag har hittills inte stött på enda människa som har tyckt att det är en dålig idé att hjälpa flyende människor på plats, i deras närområde. Alla – och då menar jag alla – som jag har pratat med har kategoriskt slagit fast att det naturligtvis är en fördel om en flyende människa får stanna under fredliga former i sitt eget kulturområde, med sitt eget språk och med möjlighet att relativt enkelt resa tillbaka till sitt hem när kriget upphört.

Att det också skulle vara oerhört mycket mer kostnadseffektivt för Sverige att satsa på hjälp åt flyktingar i deras närområde är bara en extrabonus. Att fler blir hjälpta, alltså.

I DN den 22/9 citeras UNHCR-s medarbetare Kilian Kleinschmidt som besökte Sverige för att tigga pengar till FN-s verksamhet. Han duckar för DN-s fråga om hur han ställer sig till SD-s förslag. Han svarar bara generellt att all hjälp behövs.

Det gör han alldeles rätt i. Om han sade som det var – som jag har hört mängder av hans kolleger göra i flera decennier – så skulle han omedelbart avfärdas som rasist av den svenska tyckareliten.

Jag undrar när den svenska asyldebatten ska nyktra till?”

http://petterssonsblogg.se/2014/09/24/nar-ska-den-svenska-asyldebatten-nyktra-till/#more-108071


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar