Den politiska korrektheten angrips nu på bred front i Tyskland.
Angriparna har olika bakgrund och delvis olika perspektiv. Thilo
Sarrazin är gammal socialdemokrat, Jürgen Elsässer har tillhört den
”anti-tyska” miljön, Sloterdijk är en gammal kontinental filosof, Akif
Pirincci är en populär författare född i Turkiet. Gemensamt har de det
faktum att de är personer, medan deras motståndare är att betrakta som en ansiktslös hydra eller massa.
- Pirincci är samtidigt ett exempel på den tendens som finns bland
vissa invandrare i Europa att identifiera och solidarisera sig med de
nya hemländerna och deras befolkningar, en tendens som förmodligen inte
kommer avta framöver. Han har bott i Tyskland sedan han var liten, hans
föräldrar lärde honom att vara tacksam för den chans de fått, han har
också barn med en tysk kvinna. Pirincci har varit framgångsrik i det nya
hemlandet, med de populära böckerna om kattdetektiven Francis.
Tysklands genom tiderna dyraste tecknade film baserades 1993 på den
första boken, Felidae. Det är en sevärd film, med flera
intressanta teman kring bland annat djurplågeri, kulter och relationen
mellan övergrepp och revanschism. Någon barnfilm är det däremot inte.
Tyskland från vettet - Sluta upp med den störda kulten av människor som inte uppfunnit facebook…
– Pirincci
Sedan tidigt 2010-tal har Pirincci engagerat sig i den tyska samhällsdebatten. Han har medverkat bland annat i konservativa Junge Freiheit och klassiskt liberala eigentümlich frei, han har också skrivit för bloggen Achse des Guten.
Pirinccis tes är att Tyskland är från vettet, och domineras av
politiskt korrekta grupper som använder fula metoder för att tysta
kritiker och styra debatten.
2014 gav han ut Deutschland von Sinnen, en antologi som snabbt blev en bestseller. Den hade den träffande undertiteln Der Irre Kult von Frauen, Homosexuelle und Zuwanderer, ”den mentalsjuka kulten av kvinnor, homosexuella och invandrare”.
Det är en stridsskrift, där tes efter tes i den officiella ideologin
beskrivs och bemöts. Det är också en underhållande bok, själv skrattade
jag högt ett flertal gånger under läsningen.
Pirincci är respektlös, en sann ikonoklast. Det de politiskt korrekta
håller heligt ser han som dumheter, och det är han öppen med. Så
skriver han om det stora ”framsteget” att homosexuella poliser numera
kan vara öppna med sin sexualitet. För tidigare har många poliser inte
talat öppet om sin läggning: ”Nääää, är det sant? Det är ju
fruktansvärt! Så när jag framöver felparkerar någonstans kommer jag
alltså att få en lapp där det står: ”Här är det stoppförbud – dessutom
är jag hårdhomo”. Det kommer ju att sätta det hela i ett annat ljus, jag
vet inte , i ett metafysiskt eller så.”
Han avdramatiserar effektivt nazistskräcken, och noterar att särskilt
många våldsamma nazister brukar han inte springa på på gator och torg. ”Det är mig likgiltigt om de kallar mig nazist eller toalettborste”,
kommenterar han PK-”vänsterns” förutsägbara användande av negativt
laddade men meningslösa och missvisande begrepp för att tysta kritiker.
Pirincci är kort sagt lika mycket en ”nazist” som han är en WC-borste.
Bitvis är Pirincci tämligen vulgär. Han gör ett flertal anala
liknelser, och noterar bland annat att rädsla gjort tyskarna till ett
folk av byxskitare. Han gör också en bisarr liknelse med en man med ett
stort öga i rektum – ”med brunögat ser man klart”. Men
uppenbarligen har detta fallit i god jord, för det mesta är det också
underhållande. Detta gäller dock särskilt hans spelade och överdrivna
medkänsla med PK-”vänsterns” olika ”frågor”: ”Men neeeeee, är det verkligen sant? Så fruktansvärt!” För den som vill upprepa hans bedrift i Sverige finns sannolikt en del att lära i boken, det är bra satir.
Pirincci befinner sig ideologiskt i gränslandet mellan det gamla
Europa och ”Västerlandet”. Så uttrycker han sin kärlek till både landet
och folket, och till den tyska kulturen. Men i mycket är han snarast en
modern liberal av den mer klassiska skolan. Han betraktar religion som
ett passerat kapitel, som tyskarna låtsas ta på allvar för att inte
förarga muslimerna. Han menar också att när man flyttar till en ny
kultur får man överge det gamla landets, och anpassa sig.
Högskattestat och mellanskikt
…den såkallade migranten har under de senaste 30 åren genom en
unik och patologisk inversion av den offentliga diskursens värden blivit
föremål för ett förgudligande, han är… mer värd än den infödde.
– Pirincci
Hans analys av den tyska högskattestaten är av klassiskt snitt. Så
noterar han att egentligen är det ungefär var åttonde tysk som försörjer
resten (arbetslösa, statsanställda, et cetera). Detta innebär också att
många tyskar ser sig som ”mellanskikt” utan att egentligen vara det.
Det falska mellanskiktet, det som försörjs av skatter, tenderar att
tränga undan det verkliga mellanskiktet, bland annat från finare
bostadsområden. Det är deras skattemedel som används för att
indoktrinera dem genom TV, försörja en medelmåttig ”intelligentia”, och
vända deras barn mot dem.
Men det är till detta faktiska mellanskikt Pirincci vänder sig. Hans analys bygger på att ”rädsla är ett val”.
Den tyske medborgaren är rädd. Rädd för att kallas nazist, rädd för att
bli nedslagen, rädd för att få besök av skattmasen, rädd för att få
kritik av EU. Men egentligen är det han eller hon som har makten, både i
landet och i EU. Pirincci råder därför mellanskiktet till kollektivt
handlande, i form av skattebojkott. En ensam skattevägrare sätts i
fängelse, men vad gör staten när det handlar om hundratusentals?
Utan högskattestaten menar Pirincci att många av de andra problemen
skulle lösa sig själva. Efterfrågan på ideologiproducerande
”gender-mainstreaming” och liknande är sannolikt begränsad. Likaså
skulle antalet skilsmässor minska när det hela kopplas till reella
ekonomiska konsekvenser. Många av de invandrare som inte delar Pirinccis
känslor för Tyskland, eller ekonomiska framgång, skulle återvända hem.
Et cetera.
Intressant är Pirinccis trots allt inkluderande inställning. Han
uppmanar tyska infödda, ”bio-tyskar”, att återfinna sin manlig-
respektive kvinnlighet och inse att landet är deras. Men även om han
kritiserar islam, politiserad homosexualitet, feminism och liknande är
han inte i grunden fientlig mot vare sig invandrare, kvinnor eller
HBT-personer. Han lämnar dem alla en möjlighet att ingå i det Tyskland
han föreställer sig.
Sammantaget finns det en del åsikter hos Pirincci jag inte delar.
Detta gäller inte minst oförmågan att se samhällskollaps i ett
civilisatoriskt perspektiv, man kan kanske inte få sekularisering utan
att även kärnfamiljen naggas i fogarna. Hans kritik av muslimer framstår
exempelvis också som ganska materialistisk, någon analys av amerikansk
imperialism görs inte (tvärtom beskrivs Hollywood som överlägset), och
hans klassiska liberalism skulle i nuläget snarare leda till
samhällskollaps och inbördeskrig än något annat. Samtidigt är han bitvis
definitivt bortom gränsen för det acceptabla i Sverige, vilket tycks
vara ett återkommande drag hos tyska dissidenter (även Sarrazin har ett
genetiskt perspektiv). Han teoretiserar kring islams dysgeniska
konsekvenser, och beskriver invandrarynglingars mord på infödda
ynglingar ur ett evolutionärt perspektiv. Det handlar om kamp om
territorium, och i normalfallet leder det till reaktion från den utsatta
gruppen och därefter balans. Men i Tyskland förhindrar politisk
korrekthet framväxten av sådant motstånd och sådan balans.
Vilket alltså
kräver människoliv.
Es lebe das heilige Deutschland!
– Pirincci
Det finns alltså stycken där Pirincci har mindre att säga och stycken
där han har mer, men ansatsen och helheten är givande. Satiren är
underhållande och effektiv, och han går igenom allt från högskattestaten
till den usla kultur som skapas i ett politiskt korrekt samhälle. Att
hans bok blivit en bestseller, i likhet med Sarrazins, är också skäl
till optimism. Det tyska mellanskiktet börjar få nog av att utsättas och
betala för ”den mentalsjuka kulten”.
Källa: http://www.motpol.nu/oskorei/2015/06/30/akif-pirincci-tyskland-fran-vettet/
fredag 3 juli 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar