- Antingen bör vi ha det precis som det är nu, eller så
förlorar vi demokratin, rättsstaten och de mänskliga rättigheterna. Att
överhuvudtaget föreslå lagskärpningar är populism och osakligt. Det
tycks Anne Ramberg, som är generalsekreterare för Advokatsamfundet, mena
i två blogginlägg som svar på en ledare jag skrev i lördags (11/7 och 15/7).
Även DN:s ledarsida kallar det för populism att vilja komma åt de
jihadister som åker från Sverige till Syrien för att ansluta till IS,
Jabhat al-Nusra eller liknande grupper (12/7). I dagsläget gäller det ungefär 300 personer.
Även Johannes Forssberg, krönikör på Expressens ledarsida,
anser att det äventyrar rättssäkerheten att inte behålla nuvarande
lagstiftning precis som den är. Beviskraven måste vara som de ser ut nu.
Ingen av ovan nämnda presenterar dock några egna förslag.
Ramberg skriver
"Populism kännetecknas av att man bejakar intressen och lösningar, inte
för att förslagen är effektiva och löser problemen, utan för de möter
människors gillande.". Men det var just förslag som kanske kan hjälpa
till att lösa problemen som presenterades i min lördagsledare. Folks
gillande är helt oviktigt i sammanhanget, däremot är landets säkerhet av
yttersta vikt. Om det är populism att försöka skydda Sverige från
terrorism och att vilja straffa människor begår hemska brott i en
krigszon, då har ordet populist devalverats fullständigt.
Inte heller är definitionen av rättssäkerhet huggen i sten, utan
handlar om vilka lagar som finns på plats. Detta vet givetvis Anne
Ramberg som generalsekreterare för advokatsamfundet.
I andra länder tänker man annorlunda. I Norge har
man i år infört en ny terrorlagstiftning som äntligen gör att norska
jihadister döms för samröre med terrororganisationer. Innan dess blev
det oftast friande domar,
precis som här i Sverige. Även i Tyskland kan man dömas för samröre med
terrororganisationer. I Danmark lyckas man också bättre med att döma
terrorister.
Sverige skulle kunna börja tillämpa 23 kap. i brottsbalken, som är en
ny lag sedan förra sommaren. Enligt den kan man dömas för “försök,
förberedelse eller stämpling till och underlåtenhet att avslöja
folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelse”. Då skulle
samröre med terrorgrupper i Syrien och Irak bli straffbart, om jag
tolkar saken rätt. Kanske skulle det behövas ännu tydligare lagskrivning
för det, i stil med den norska. Enligt norsk lags speciella
terroristparagraf kan en person bli dömd till sex års fängelse för att
ha samröre med en terroristorganisation. Samma sak gäller i Tyskland där
en person nyss dömdes för just samröre. Detta är ungefär är vad vår
egen lag som inte tillämpas går ut på. Hittills har tre norska medborgare dömts till fängelse enligt denna paragraf.
De dömdes till fängelse i fyra år och nio månader. Fallet var också
kopplat till terroristverksamhet i Syrien och Irak. Männen greps när de
återvände till Norge. En 24-åring
dömdes till åtta års fängelse för att ha rest till Syrien, trots att
han själv hävdade att han utfört humanitärt arbete. Såhär motiverade
rätten det i domen: "Retten er ikke i tvil om at tiltalte var klar over
at han deltok i terrororganisasjoner som allerede hadde tatt skritt for å
realisere sine må med ulovlige midler".
I Danmark miste Said Mansour sitt medborgarskap efter att ha uppmanat till terrorism (DR 1 juli). Han ska avtjäna ett straff på fyra år, och sedan utvisas till Marocko som han kommer ifrån ursprungligen.
I Norge hade man en historia av att åtal i terroristfall lades ned på
grund av bristande bevisning. Tidigare i år trädde den nya terrorlagen i
kraft. Resultatet är domarna ovan. Innan dess lades sex av tio fall ned. Just nu bedöms ytterligare femton fall av hemvändare vara under utredning.
Låter jag osaklig? Anne Ramberg anklagar mig, och
DI:s Jenny Sonesson, för osaklighet. Men när jag frågade Anne Ramberg
vad som var fel i sak i min lördagsledare svarade hon att inget var det.
"Man behöver inte ha fel för att vara populist. Det handlar bl a om
skrivsättet.", skrev hon. Inget fel i sak, men skrivsättet var fel. Är
det en saklig kritik? Och trots att jag nu har läst hennes två texter
flera gånger hittar jag inga konkreta, sakliga förslag. Däremot en mängd
anklagelser om osaklighet, populism och värre. Är det alltså den
saklighet Ramberg efterlyser? Detta är en fråga om liv och död. Då duger
inte att kleta etiketter på motdebattörer. Man bör faktiskt bidra med
något själv också.
Ja, vore det inte rimligt om Anne Ramberg bidrog med sin juridiska
kompetens till hur vi ska lösa ett akut problem, snarare än att kasta
etiketter omkring sig? En rad länder har som sagt skarpare lagstiftning
än Sverige. Den man som nyligen greps på Landvetter flygplats greps inte
på grund av att svensk lagstiftning tillät det, en norsk
arresteringsorder fanns nämligen på mannen som är norsk medborgare. Hur
kommer det sig att Ramberg inte nämner, eller tar inspiration, från hur
andra länder hanterar denna obehagliga utmaning som många europeiska
länder ställts inför? Menar Ramberg att Norge och Tyskland styrs av
populism eftersom de har skarpare lagstiftning än Sveriges nuvarande? Är
Norge och Tyskland rättsosäkra länder? Är det då bara Sveriges
nuvarande lagstiftning på området, där nästan inga döms, som kan
kategoriseras som rättssäker?
Varför kommer då inte Ramberg med några egna förslag? Kanske finns en del av svaret i ett citat från Rambergs andra text: "Kriminalisering av extraterritoriell terrorism löser dock inte de underliggande sociala och politiska problem som finns."
Detta är klassisk vänsterretorik vad gäller
terrorism. Det är egentligen terroristen som är offret. Offer för
orättvisor, fattigdom och/eller maktstrukturer. Faktum är att en del går
så långt att de tänker att ett terrordåd, eftersom det är så hemskt,
måste ha sin förklaring i en lika hemsk orättvisa. Därför ser Anne
Ramberg mellan fingrarna på vad Hamas gör till exempel (DN 25/7 2014).
Hon menar att Hamas beskjutning av Israel med "primitiva raketer", som
Ramberg uttrycker saken, är förståeligt eftersom palestinierna lider.
Kanske finns någon liknande tanke med när hon kritiserar min ledare om
behovet av skärpt lagstiftning. I stället för att straffa IS-medlemmar
som är delaktiga till folkmord, sexslaveri och bestialiska grymheter
vill Ramberg sätta fokus på de "underliggande sociala och politiska
problem som finns." Det är ett nedvärderande sätt att se på de som
ansluter sig till terrororganisationer. Som att de inte vet vad de gör.
Att de är galna på grund av någon orättvisa de utsatts för. Men en
terrorist bör inte betraktas eller bedömas som ett argt barn, utan som
myndiga individer. De ska inte underskattas. Detta rör sig inte om några
dumbommar och ju snabbare vi inser att de är våra jämlikar i både
tankeförmåga och handlingskraft desto bättre.
Ibland jämförs IS med nazisterna. Det är en hyfsad
jämförelse, i synnerhet vad gäller rättssäkerhet i rättegångarna och hur
bevisföringen gick till. Så hur gjorde man för att döma nazister efter
andra världskriget?
I går gjorde Sveriges Radio ett inslag om den 94-årige Oskar Gröning.
Han har nu dömts till fyra års fängelse för medhjälp till mord på 300
000 judar i koncentrationslägret Auschwitz. Vad hade Gröning själv
gjort? Såhär skriver SR: ”Gröning arbetade med att samla in
koncentrationslägerfångarnas pengar och sen sätta in dem på den
nazityska statens konto. Han övervakade också fångarnas bagage på
perrongen i Auschwitz dit fångtransporterna kom. Med sitt arbete var han
alltså enligt domen i dag en straffbar kugge i ett fruktansvärt
dödsmaskineri även om han inte handgripligen utförde själva dödandet.”
En kugge i ett fruktansvärt dödsmaskineri. Det låter som en rimlig beskrivning på de som medvetet åker ned för att ansluta sig till IS.
Detta har förlagor. Få av Einsatzgruppenmedlemmarna (SS) dömdes, och i
domarna mot dem som dömdes saknades ofta direkta bevis. Istället dömdes
de för att de hade en viss grad (eller roll) inom en enhet som utförde
massakrer. Bevisbördan föll då på att visa att de befann sig i området
när massakern begicks. Rättegångarna mot Einsatzgruppenmedlemmarna var
grundade sig därför på indirekta bevis och domarna byggde mer på grad,
och medlemskap än på direkta bevis för handlingar. Givetvis fanns de som
dömdes med tydligare bevis. Exempelvis Paul Blobel som var chef för det
Sonderkommando som var ansvarigt för massakern i Babij Jar. Blobel
dömdes på väldigt konkreta grunder, utifrån rapporter från
Einsatzgruppen.
Ett annat exempel. Den framlidne John Demjanjuk, som
var vakt i förintelselägret Sobibor, dömdes utan att bevis framfördes
på att han var personligen skyldig till massmord. Det räckte att han var
närvarande i lägret för en fällande dom. Varför skulle inte samma sak
gälla de som ansluter sig till IS? De vet mycket väl vad de gör. Faktum
är att ingen terrororganisation någonsin har varit så bra som IS är på
att informera omvärlden om allt hemskt de gör. Ingen som ansluter sig
kan skylla på okunskap. Tvärtom är hemskheterna troligen en del av
tjusningen för de som ansluter sig.
Jämförelsen mellan IS och nazister haltar dock en del. Många av de
nazister som begick krigsbrott var inkallade soldater, de tillhörde en
nationalstats militär och formella struktur med rang och ansvarsområde.
De som åker ned till IS gör det frivilligt. Nazisterna försökte dölja
sina brott. IS skryter om dem. På många sätt är det alltså mer moraliskt
förkastligt att strida för IS än att vara en av de som stred för
nazisterna. I det senare fallet skyllde de flesta på att de "bara lydde
order", ingen som anslutit till IS kan ens försöka komma med samma
undanflykt. De vet precis vad de gör.
I min ledare i lördags
undrade jag alltså varför man i Sverige inte tillämpar 23 kap. i
brottsbalken där man kan dömas för “försök, förberedelse eller stämpling
till och underlåtenhet att avslöja folkmord, brott mot mänskligheten
och krigsförbrytelse”. Detta vore i linje med den bevisföring som har
använts i fallen John Demjanjuk, Oskar Gröning och medlemmar
Einsatzgruppen. Rent juridiskt skulle man kunna åtala de som återvänder
från strider i Syrien och Irak för att de undanhåller information om
krigsbrott som har begåtts. Även i avsaknad bevisning där en person
måste knytas till ett specifikt brott skulle man kunna åtalas för
krigsbrott. I exempelvis Tyskland behöver man inte peka på en specifik
incident för att döma någon. Den som stöttar en massmordsrörelse döms.
Med den lagstiftningen är det mycket lättare att hitta bevis som håller i
en domstol. Kanske behövs fler lagändringar för att uppnå detta, vilket
man alltså har gjort i Norge och Tyskland. Beviskraven ser då
annorlunda ut, men rättssäkerheten är knappast hotad. Det är en
framkomlig väg även i Sverige, om man menar allvar med att bekämpa IS
och liknande terrorgrupper.
Brottsrubriceringar är inte det avgörande
problemet, vilket även Forssberg påpekar. Därför riskerar en ändrad
landsförräderilag att bli relativt tandlös. Det viktiga är att
bevisföringen är tillräcklig, vilket den sällan är i dag. Här finns både
resursproblem och en lagstiftning som gör att utredningarna blir vad
jag i min lördagsledare kallade polisiära. Men att göra en rimlig
polisiär utredning i en krigszon är otroligt svårt. Just den kulan ska
knytas till just det dådet och just den personen. Här menar jag att vi
bör göra som man har gjort i bland annat Norge och även kriminalisera
samröre. Jag återkommer till hur detta har gått till i andra fall
historiskt och varför detta är en rimlig förändring.
Faktum är att även Sverige har en lag på plats sedan förra sommaren
som skulle kunna göra det lättare att komma åt Syrienresenärerna. Enligt
23 kap. i brottsbalken kan man dömas för “försök, förberedelse eller
stämpling till och underlåtenhet att avslöja folkmord, brott mot
mänskligheten och krigsförbrytelse”. Den tillämpas dock inte. Här ligger
Sverige efter våra grannländer. Ramberg, Forssberg och DN:s ledarsida
borde komma med konstruktiva förslag på hur vi möter hotet från IS. Både
IS och Jabhat al-Nusra är organisationer som terrorlistats av FN. Det
betyder att vi som medlemsstat i FN har en plikt att vidta nödvändiga
åtgärder utifrån ett folkrättsligt perspektiv. Att då inte göra
ordentliga utredningar på Migrationsverket är att svika offren i Syrien
och Irak, och de offer som söker asyl här. Grundligare utredningar måste
göras och säkerheten stärkas. Att jag i lördags upptäckte att en
handläggare på Migrationsverket sympatiserar med jihadister är mycket
oroväckande i sammanhanget (läs mer här).
I min ledare i lördags
citerade jag flera av varandra oberoende källor som varnade för samma
sak: Islamiska staten smugglar in krigare i asylströmmarna. I går gick
Migrationsverket ut med att de upptäcker allt fler personer som
misstänks ha begått krigsbrott eller brott mot mänskligheten bland dem
som söker asyl (SR och Svt).
Hittills i år rör det sig om 40 personer. I min ledare skrev jag om
bristande kunskap hos dem som handlägger syrienärenden, vilket
Migrationsverkets ställföreträdande generaldirektör Mikael Ribbenvik
bekräftade för mig i en intervju förra året.Till
Sveriges radio säger Magnus Bengtsson, som är expert på asylfrågor vid
Migrationsverket, att de nu satsar hårt på att höja kompetensen och
kunskapsnivån hos de asylprövande enheterna. Det är bra, men räcker det?
IS, Jabhat al-Nusra och andra terrororganisationer borde inte
jämföras med politiska organisationer,utan snarare med krigförande
stater. Att förbjuda samröre med dessa organisationer, som har som
uttalat mål att förgöra oss, är inte konstigare än att i krig förbjuda
medborgare att ge information till eller kämpa för motståndarsidan.
Landsförräderilagen bör uppdateras, även om det som sagt är bevisningen
som är det svåra snarare än det moraliska.
I svaren på min ledare får man lätt intrycket av att
det är viktigare att motverka lagändringar än att bekämpa IS. Inget
verkar kunna göras. Allt ska fortsätta som vanligt. Något annat vore
populism. Men varför denna resignation? Är det kanske en specifikt
svensk attityd, med tanke på hur annorlunda våra grannländer agerar?
Tar Sverige överhuvudtaget hoten på allvar? Den instans som ansvarar
för folkrättsbrott är Internationella åklagarkammaren. Det är
Riksenheten för säkerhetsmål som hanterar de brott som faller under
lagen om uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott
och annan särskilt allvarlig brottslighet. Johannes Forssberg skriver i
sin kritik av min ledare att: "Man får utgå från att svenska åklagare
gör vad de kan för att utreda vad återvändarna kan ha gjort sig skyldiga
till."
I dagsläget arbetar fyra personer Riksenheten för
säkerhetsmål. Fyra personer. De gör säkert vad de kan, precis som
Forssberg säger. Men fyra personer är fyra personer. Det är för få. Det
är SÄPO:s huvuduppgift att avvärja terrorattentat, men de ska bara
sekundärt finna bevis som håller i domstol. Polisen har däremot ansvar
för krigsbrott men de är alldeles för underbemannade vilket alltså även
gäller internationella åklagarkammaren. Staten prioriterar inte
tillämpning av den lagstiftning vi redan har på plats. Detta måste
åtgärdas direkt, oavsett vilken lagstiftning man av olika skäl anser
vara rättssäker eller inte.
Tyvärr har vi i Europa en fruktansvärd historia av
att låta massmördare komma undan. Under efterkrigstiden gavs den tidens
främsta jurister i uppdrag att bevisa och rättvist döma nazisttidens
förbrytare. En bråkdel av brottslingarna dömdes. Men problemet var
främst inte de rättsliga verktygen eftersom det fanns sätt att döma även
de där konkreta bevis för att de höll i geväret saknades. Problemet då
var en ovilja att jaga rätt på de ansvariga som hållit sig undan, eller
de som gjort ett alltför bra arbete med att förstöra bevis. Samma ovilja
verkar finnas i dag. Men vi kan göra som exempelvis Norge och Tyskland.
Och vi kan tillföra resurser till åklagare, polis och Säpo så att de
kan sköta sitt jobb. Och som jag tog upp i min lördagsledare behöver
Migrationsverket göra grundligare utredningar.
"Självklart ska inte en person som satts att utföra kroppsarbete
långt från stridszonen kunna dömas för en annan persons halshuggningar",
skriver Johannes Forssberg. Borde man med samma tankegång ha låtit fler
i Einsatzgruppen gå fria? Alla kunde ju trots allt inte knytas till
specifika brott. Kanske dömdes någon felaktigt? Borde fler SS-soldater
ha gått fria?
Nej, problemet var snarare att för få dömdes. Det är
ett misstag vi inte bör upprepa. De som har samröre med
terrororganisationer bör aldrig ha en fristad i Sverige. Och om
nuvarande lagstiftning är föråldrad bör vi anpassa den till den nya
verklighet vi lever i.
Källa: http://www.svd.se/det-ar-for-jobbigt-att-kriga-mot-terrorism/om/ledarbloggen
Ref: http://erixon.com/blogg/2015/07/utvisa-oavsett-konsekvenser-i-hemlandet/
Ref: http://ledarsidorna.se/2015/07/sveriges-rost-i-varlden/
----------------------------------
Nämnda Anne Ramberg, tycks ha iklätt sig samma opåkallade vänsterfeministiska offerkofta, som galtyppan Malena Ernman. Fruntimmer som lider kraftigt av "godhetssyndromet" och inte aktar för rov att tro att deras kändisskap per automatik gör dem trovärdiga inom den politiska debatten. Pinsamt, tack Ivar Arpi för krossandet av AR, hon hon babblat tillräckligt i offentligheten, och skämmer ut Advokatsamfundet, en organisation som redan står nära bottenskiktet inom yrkeskategorierna. Efter journalistskrået, alltid längst ned, så kommer advokaterna. Politiker står i en särklass, kan inte klassas som ett yrkesskrå, även om systemet idag felaktigt lämnat folkrepresentationsidén, och de facto blivit en karriärköttgryta, för obildade ungtuppar med bred käft och noll yrkeserfarenhet.
Kanske advokaternas smörgåsbord är mer väldukat än på länge, genom den famösa invällningen. Brotten ökar därigenomlavinartat, och därmed advokaternas lukrativa försörjning. Sammanfallande intressen... dvs särintressen.
fredag 17 juli 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar