Dan Park kan, i god konkurrens, benämnas som Sveriges mest
kontroversiella konstnär. Sedan 1998 har han upprepade gånger dömts för
hets mot folkgrupp. Senast dömdes han till fem månaders fängelse, men
han har inga som helst planer på att ändra något i sitt konstutövande.
Fria Tiders Tove Karlsson träffade honom i Malmö för att få veta mer om
drivkrafterna bakom hans konst.
- Dom säger att konsten ska provocera. Speciellt sa de det år
2009, när Anna Odell provocerade en massa vanliga, hårt arbetande och
samvetsfulla medborgare genom att spela självmordsbenägen och filma alla
som försökte hjälpa henne. Alla försvarade inte Odells agerande. Men
många gjorde det, med hänvisning till att det både måste finnas
arbetande människor som får systemet att fungera, och provokativa,
ifrågasättande människor som ifrågasätter systemet och får människor att
tänka till. De senare är konstnärerna.
Dan Park är som klippt och skuren för den konstnärsrollen. Han
provocerar allt och alla han kommer på att provocera. Han uppmanar
åskådaren till eftertanke, genom att vända en händelse till något annat
än den sägs vara. Han kan inte rita, men det är inte viktigt för en
konstnär idag. Det viktiga är att ha originella idéer som någon
uppskattar. Detta kan onekligen sägas om Dan Park.
Men han är inte
så pigg på att delta i det pretentiösa snacket själv. Han ser ingen
mening med det, eftersom det ändå är kultureliten som bestämmer vad som
är konst i Sverige. Han säger att han gör konst för nutiden, och tror
inte att hans konst kommer att överleva honom.
– Men vad spelar det för roll, då är jag ju död, säger han.
Till
skillnad från Lars Vilks har Dan Park ingen särskilt utvecklad
finkulturell förklaring till sin konst. Medan Vilks säger att alla
reaktioner på hans rondellhundar är en del av konstverket, nöjer sig
Park med att säga att affischerna som sådana är konst och kanske några
av reaktionerna – när de blir tillräckligt roliga.
Innehållet i
Dan Parks konst beror på vad som händer i nutiden. Han följer
nyhetsrapporteringen och kommenterar det som är aktuellt just för
tillfället. Oftast genom affischer uppklistrade på elskåp, ibland genom
att hålla upp oväntade plakat vid demonstrationer. Han har hållit på med
det sen 1988, då han var 20 år, och till en början var det främst
vänstermänniskor som uppskattade hans konst.
– Folk säger att jag
har förändrats. Men det är samhället som har förändrats. Jag är bara en
återspegling av samhället, säger han.
En utställning med Dan
Park-konst från de senaste 27 år som han har varit verksam skulle bli en
bild av samhällsutvecklingen under den perioden, fast med de givna
sanningarna ifrågasatta. Huvudsaken är att folk fattar provokationen.
– Hitler är ett säkert kort. Om jag har dåligt med idéer tar jag fram honom. Han funkar alltid.
Dan
Park skulle kunna vara satiriker på en tidning, om han inte hade varit
så obenägen till självcensur. Han säger det som en uppenbar
självklarhet, att självcensur är dåligt.
Men, försöker jag, alla censurerar väl sig själva hela tiden. Om man till exempel är på en släktmiddag…
– Jag är aldrig på släktmiddag, jag har ingen släkt, svarar Dan.
Nähä.
Då gick inte den. Men någon gräns måste det väl finnas? Att vara för
total yttrandefrihet är en sak. Att vara för total anarki i
stadsplaneringen är en annan. Man kan tycka vad man vill om att man inte
får måla sitt eget hus lila med rosa ränder i ett tätbebyggt
bostadsområde, men det är knappast en rättighet som ryms inom ramen för
yttrandefriheten. Men Dan Park är anarkist även där. Jag provocerar
honom för att hitta några som helst gränser för vilka bilder han anser
att det är rätt att tycka upp i ansiktet på människor som inte har bett
om dem, men får inget sammanhängande svar.
– Du gjorde en
installation bestående av en konservburk med texten ”Zyklon-B” utanpå
och hängde upp på en vägskylt utanför synagogan i Malmö. Om du hade haft
mer pengar, hade du skickat upp en luftballong med texten ”Zyklon-B”
då?
– Det hade väl varit roligt med en luftballong, blir det spontana svaret.
– Hade det varit rätt att spraymåla ett vattentorn till en Zyklon-B-burk?
Det
är han inte helt säker på. Å ena sidan hade det varit roligt, men
någonstans står det också i strid med Dan Parks fredliga läggning.
Gatukonst är ändå inte vandalism, påpekar han. Att förstöra en byggnad
är något av en våldshandling. Men mitt argument att människor, och
familjer, kan vilja ha en frizon från stark visuell provokation att
vistas i förstår han inte.
– Nej, de är tråkiga, dem behöver man inte bry sig om.
Denna okänslighet för människors upprördhet över bilder har fått Dan Park att beskrivas som
en hänsynslös person. Men han ger inte ett hänsynslöst intryck när man
pratar med honom. Snarare framstår han som totalt oförstående.
– Det är ju bara en bild, är en återkommande kommentar från hans sida.
Att
diskutera avvägningen mellan yttrandefrihet och andra viktiga principer
med Dan Park visar sig vara svårt, eftersom han inte ser några viktiga
principer som krockar med yttrandefriheten. Han skulle själv aldrig
kunna bli upprörd av en bild och tycks ha svårt att över huvud taget
föreställa sig hur någon annan kan bli det.
Dan Park framstår
överlag inte som någon överkänslig person. Snarare som ett under av
jämnmod. Som 20-åring tog han ett sommarjobb på ett slakteri efter att
en kompis hade slutat eftersom han inte klarade av jobbet, som gick ut
på att skära upp komagar. Detta trots att Dan Park var, och fortfarande
är, vegan och övertygad förkämpe för djurens rättigheter. Dan Park inte
bara orkade med att sortera ut osmält gräs och fett och annat som skulle
bli minkmat. Han hittade ett kalvfoster i en av magarna, och smugglade
ut det för att skära huvudet av det på scen under en konsert.
– Det var väl lite gulligt med en kalv, kommenterar han nu, 27 år senare.
Källa: http://www.friatider.se/konsten-att-inte-bry-sig
torsdag 11 juni 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar