- Scenen blev så välbekant att knappast
någon kan ha undgått den. På Malmö Centralstation samlades människor med
mat och dryck för att hälsa människomassorna välkomna. Direkt bakom dem
stod Malmös hela armé av svartjobbande och kriminella ”taxichaufförer”.
På flyktingarnas eget språk, för det
mesta arabiska, erbjöd de sig att ”billigt” köra människor till ”bra
boenden i Skåne” eller om det krävdes rentav hela vägen till Stockholm.
Intet ont anande människor packades in i bilarna, överlämnade pengarna
till ”taxichauffören” (ända upp till 8.000 kronor enligt Malmöpolisen)
och började köra. Nej då, de anlände varken till boenden i Malmö eller
till Stockholm. De dumpades på vägen. Grundlurade hela vägen genom
Europa visade de sig bli lika lurade vid sina drömmars svenska mål.
Den scenen har jag burit med mig som ett
vittnesbörd om vår tids djupaste kris. Krisen är inte i första hand
ekonomisk. Krisen är politisk, kulturell och moralisk. Det gamla
folkhemmet har blivit en mindre attraktiv håla i vilda västern. Medan
människor står och hojtar efter öppna gränser och talar om att vi ”har
resurser” att ta emot miljoner araber och afrikaner blundar de för vad
som händer när man verkligen öppnar gränser i strid med det absurda
Schengen-avtalet: man ger fritt spelrum för gangsters. När områdets
gemensamma yttre gräns inte skyddats faller förstås de inre, nationella
gränserna som korthus.
Därmed är krisen politisk (statsmaktens
oförmåga att skydda landets gränser), kulturell (en betydande del av
folket godtar och applåderar skeendet) och moralisk. Det är kanske den
sista punkten som är själva det sylvassa vapen som punkterar alla
fungerande samhällshjul. När känslan av att vi förvaltar något
tillsammans, kollektivt, helt har ersatts av de så kallade
privatiseringarna av samhälleliga omsorger och tjänster, när ett helt
nationalitetsbegrepp byts ut mot slappheter som ”vi som bor här”, då har
den moraliska krisen nått sitt fulla genombrott. Varför skulle vi ta
något ansvar för våra barns och barnbarns framtid när vi ser hur våra
landsmän står i kö för att skänka bort inte bara städerna och byarna
utan hela landet med allt vad det innebär? Vilken mening har det att stå
dessa tiders moraliska förfall emot? Inte kan det räcka med att man
skulle må bättre själv om man gjorde det. Det måste finnas en tydligare
formulerad avsikt.
”Sverige behöver kulturpersoner och
intellektuella, opinionsbildare och politiker som slutar flyta
medströms, slutar bejaka hyckleriet och lögnerna. Sverige behöver en
motståndsrörelse”, skriver Karl-Olov
Arnstberg i sin blogg den 17 september. Det är lätt att instämma i. Men
från att konstatera det till att se det verkligen hända är steget
mycket långt. Kanske är jag alltför pessimistiskt funtad, men jag måste
ändå nypa mig i armen om någon sådan ”motståndsrörelse” skulle uppstå.
Människors vrede och missnöje ser vi
varje vecka avspeglas i opinionsundersökningar som visar ett SD som
växer som det knakar. Det är så jag tolkar siffrorna. Människor ser bara
en utväg. Desperationen inför skeendet har fötts ur mångårigt gnäll och
knyta-näven-i-fickan-beteende. Det innebär dock inte att något som kan
kallas förändring ens ligger inom rimlig tid framför oss.
Jag tror tvärtom att det moraliska
förfall som är förutsättningen för allt som nu händer, kommer att
fortsätta mot oanade djup. Och där nere i djupet finns det tyvärr
krafter vi inte ens vill tänka på. De som med Hans Magnus Enzensbergers
ord varnat för lågintensiva inbördeskrig kan få rätt fortare än vi anar.
Källa: http://snaphanen.dk/2015/09/23/skaanekronika-4-gangsters-som-taxichaufforer/#more-184197
Ref: http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/migranterna-maste-kunna-vrakas/
Ref: http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/migranterna-maste-kunna-vrakas/
-----------------------------
- Om inte helt nödvändigt, undvik gangsterstaden Malmö, landets mest infekterade, nedgångna och konkursfärdiga håla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar