Det svenska etablissemanget hoppas att ”flyktingkrisen” övergår
till ett ”andrum” och att man sedan ska kunna fortsätta som förut med
”utmaningarna”. Men makthavarna har inte förstått vidden på de problem
som de har skapat. De har nu motvilligt insett att det finns praktiska
problem, men de ser inte att roten till dessa är att det är fel på deras
högaktade principer. De har en lång läroprocess framför sig.
Novemberutspelen är inte slutet på den galna migrationspolitiken, det är
inte ens början på slutet, men det är måhända slutet på början.
Den
kanske heligaste av dessa högaktade principer som måste revideras
radikalt är den om asyl. DN:s ledare 15 juli 2015 visar på en paradoxal
insikt i problemet och en rigid oförmåga att föreslå en förändring:
Ӏven
om 20 svartklädda män med blodiga sablar, som ser ut att komma direkt
från någon av IS propagandafilmer, dyker upp i Sverige och söker asyl så
kan vi inte visa dem på porten. Istället för ett permanent
uppehållstillstånd får de ett ettårigt som förlängs ända till deras
hemland skaffar sig en rättsordning utan dödsstraff i straffskalan.”
Den
befintliga lagen uppfattas som helig och oföränderlig. Den absurda
situationen uppfattas inte som ett argument mot befintliga principer,
utan DN:s ledare uppmanar istället politikerna att lägga ner projekt som
går emot dessa högaktade fördomar. Förslag om införande av regler mot
landsförräderi för att stoppa hemvändande terrorister påstås vara
rättsligt omöjliga att införa och beskrivs som ”stickspår som leder ut i
ett populistiskt mörker”. Slutsatsen blir att DN föreslår att man ska
fortsätta att vara självdestruktiv, men klaga lite över att rådande
principer får så negativa konsekvenser, att situationen inte känns helt
bra, utan som ett ”dilemma”; ett sådant som man inte kan lösa utan bara
kvida lite över.
Med ”rättssäkerhet” menar juristerna goda
möjligheter att överklaga för att undvika att en oskyldig fälls. Men
detta är inte rättsapparatens primära uppgift. Att stävja brott är det
primära och kallas ofta ”rättstrygghet” för att särskilja det från
rättssäkerhet i denna begränsade betydelse. När rättstryggheten fungerar
kan polis och domarmakt trappa ner vedergällningen enligt principen att
inte ”använda mer våld än nöden kräver”. Men om våld krävs måste
statsmakten kunna prestera med kraft. Rättssäkerheten riskerar att
urarta till att bli en juristernas mänskliga rättighet till välavlönat
arbete. Detta utgör ett problematiskt särintresse som riskerar att skada
allmänintresset. Herbert Spencer hade rätt när han ansåg att jurister
och militärer var jäviga vad gäller lagstiftning och därför inte borde
få påverka parlamentsbeslut. Idag har vi en ökande juridikalisering som
utgör ett problem för demokratin.
Både rätten att få asyl och
rätten att söka asyl har skenat iväg och nu tarvas det att heligheten
avfärdas och konsekvenserna skärskådas. Människor från Syrien som vill
vidarebosätta sig i Sverige i stället för i ett grannland till hemlandet
”flyr inte för sina liv”. En folkvandring från Mellanöstern till Europa
löser inte problemen där, men skapar problem här. Därtill kommer en
effektivitetsskillnad på 1 till 50; för samma pris som det kostar att
försörja en person i Sverige kan vi hjälpa 50 till livets nödtorft i
närområdet. Det saknas rim och reson i migrationspolitiken. Det finns
däremot en pseudoreligiös hysteri kring det magiska ordet asyl.
Vare
sig regler kallas principer eller tumregler bör de utvärderas: Vilka
blir effekterna? Detta är alltid den centrala frågan. Tumregler gäller
när inget speciellt talar emot regelns rekommendation medan principer
bör följas även om det finns skäl som talar emot. Dessa invändningar får
sparas till ett tillfälle där regeln utvärderas. Om en princip
systematiskt får absurda konsekvenser måste den ersättas med en bättre.
Dessvärre uppfattas internationella konventioner som gudomliga
stentavlor vilka ska tolkas och genomdrivas av det nya prästerskapet,
juristerna. Reglerna är dock inga gudsord som står över revision och
avgränsning.
Sverige säger sig vara för soft power, vilket
får sättas i kontrast till att bara vara soft eller bara visa power.
När det gäller kampen mot terrorism krävs ett större ansvar. Sverige kan
inte gärna fungera som rastplats för IS-förband. Här behövs inte
medkänsla med terroristerna utan internationell solidaritet. När det
gäller att utvisa kriminella till länder som har dödsstraff visar
Sverige en oförmåga att hålla sig till soft power, utan tror sig besitta
någon sorts extra-territoriell rätt.
Tredje världen härmar gärna
Europa om vi har system som fungerar. Vi har möjlighet att argumentera
för att avskaffa dödsstraff, men de beslutar själva om sina lager. Våra
argument har inte övertygat och de har inte heller övertygat en stor del
av den europeiska befolkningen. Lite ödmjukhet från vår sida skulle
öppna för möjlighet att västerlandets rådande regler inte alltid är mer
utvecklade, utan ibland sämre. Framförallt kan vi inte som en
självutnämnd supermakt kräva att andra länder ska anpassa sina
straffskalor till den svenska. Det finns många personer som på olika
sätt drabbas av tillkortakommanden i tredje världen, men den grupp vi
knappast ska hjälpa i första hand är de kriminella, och definitivt inte
på ett sätt som i praktiken leder till straffrihet för grova brott. Det
är stötande när Sverige förklarar sig vara emot ”brott mot
mänskligheten”, men inte kan skicka hem en misstänkt för folkmord om han
riskerar dödsstraff. Det finns ju också en rad andra övergrepp som
förbises och Sverige sviker såväl andra länder som utsätter sin egen
befolkning för risker. En kriminell som säger asyl är fortfarande en
kriminell.
I många länder råder diktatur, men även under brutala
förhållanden finns det goda skäl att inte hemfalla år
revolutionsromantik då erfarenheten av långa inbördeskrig förskräcker.
Regimen får då goda skäl att ta till våld i självförsvar och har ofta
mycket mer kraft än den optimistiska oppositionen tillskriver den. Men
även om oppositionen slår in på en fredlig väg kan den behandlas
hårdhänt och brutalt. Regimfientlig verksamhet innebär alltid personliga
risker, men hur ska ett regimförändring kunna lyckas om alla i
oppositionen ges möjlighet att hoppa av och söka asyl i andra länder? I
ett globalt perspektiv leder en individuell omtanke till en destruktiv
policy. Att utrymma ett land kan knappast vara en konstruktiv politik. I
det sentimentala perspektivet ses diktaturen som permanent och det
gäller att hjälpa åtminstone några av dess medborgare till ett värdigt
liv. I ett mer analytiskt perspektiv krävs det att personer utsätter sig
för risk för att det ska kunna ske en förändring. Då finns inga skäl
att erbjuda vägar ut för ”smitare”. Det blir märkligt när Sverige
skickar unga män till Afghanistan för att slåss mot Talibanregimen medan
en strid ström av unga män hälsas välkomna till Sverige. Ska vi
verkligen acceptera och uppmuntra sådan smitning? I en mer genomtänkt än
känslomässig bedömning blir asyl ett undantag, inte huvudregeln.
Ett
ytterligare problem med sökande av asyl i nuvarande form är att det
öppnar dörrar till Sverige också för dem som inte kommer att få asyl,
men kommer in i landet genom ansökningsprocessen. Med dagens usla system
så fungerar avvisningen mycket bristfälligt. Förutom alla de som nu får
asyl, men enligt denna analys inte borde ha fått det, så finns de som
inte fått asyl men ändå stannar kvar. Det räcker inte med att strama upp
möjligheterna att få asyl utan också möjligheterna att söka.
Asylpolitiken behöver inte bara ett ”andrum” utan en radikal revision.
Källa: http://www.friatider.se/fel-ge-kriminella-asyl-och-bidrag
måndag 21 december 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar